דפי קהילות לומדות- משלי

<<תהילים ^ איוב>>

 

פתיחה לספר משלי

משלי א' - ג'

ספר משלי הוא ספר "חכמה" - מכיל קבצים של נאומי הגות ופתגמי חכמה, המיוחסים לשלמה המלך, שהיה "החכם באדם", לפי המתואר בספר מלכים. מטרת דברי החכמה היא להדריך את האדם בדרך נכונה בחיים. מהי תפיסת העולם החינוכית המוצגת בספר משלי?  כיצד מגיעים אל החכמה? ומה הקשר בין חכמה ליראת ה' ולהצלחה בחיים?

 

סדרת חינוך - חכמה ומוסר בספר משלי

משלי ד' - ט'

חלקו הראשון של ספר משלי בנוי מנאומי  חינוך של האב לבנו. קריאתו המרכזית של האב לבנו היא שישקיע בקניית חכמה ודעת, ומתוכם ילמד את המוסר והדרך הנכונה לחיים. כבסיס לדרישה זו, הוא מניח את יראת הא-להים, שהיא האמונה בערכים מוחלטים של צדק ומשפט, הנובעים מכח עליון ואליהם האדם מחויב. כחלק מההימנעות מן התאוות, מזהיר משלי מפני פיתוי האשה הזרה, המפתה את האדם לבגוד בערכיו ובאושרו הפנימי, על ידי חיפוש ריגושים וערכים במקומות אחרים.

 

צדיק ורשע בספר משלי

משלי י' - י"ב

פרקים י'-י"ב מכילים פתגמים רבים העוסקים בצדיק וברשע. הפתגמים מאפיינים את תכונותיהם השונות, ונותנים קריטריונים להבחנה ביניהם, בתחומים שונים: דיבור מועט וחיובי לעומת דיבור מרובה ושלילי; התנהגות ביושר ובתום לעומת רמאות; חריצות לעומת עצלות; נדיבות לעומת קמצנות. ספר משלי מדגיש את התועלת מן ההליכה בדרך הצדיקות והטוב, ומציג תפיסת גמול מאד ברורה: צדיק וטוב לו, רשע ורע לו. 

 

קבצי הפתגמים בספר משלי

משלי י' - ט"ז

רובו של ספר משלי מורכב מאוסף של משלים ודברי חכמה רבים שקובצו ונערכו על ידי סופרי ואנשי חכמה. בשיעור זה ננסה לעמוד על ההגיון בסידור הקבצים ועריכתם יחד לפי נושאים, כך שהפתגמים השונים מתקשרים זה לזה ומעמיקים את המסר המרכזי של אותו קובץ.

 

הדרכת הורים בשיטת משלי

משלי כ"ב - כ"ד

בתחילת השיעור ניתן הקדמה קצרה ל"דברי חכמים" - קובץ שלישי של ספר משלי (כ"ב, יז - כ"ד). לאחר מכן נעמיק ב"הדרכת הורים" לפי שיטת ספר משלי, ונדון בכמה יסודות חשובים בחינוך ילדים העולים מתוך הקובץ השלישי. 

 

בין חכמה לאינטליגנציה רגשית

משלי כ"ה - כ"ז

נעסוק באחד הנושאים המופיעים בקובץ הרביעי של ספר משלי - האמת. מתוך איסוף ההדרכות השונות של ספר משלי בנושא זה נבין כי חכמתו של אדם איננה נמדדת רק בכמות הידע ובמידת האמת של דבריו, אלא בעיקר ביכולתו להבין את הסיטואציה ומתוך כך להתאים אליה את דבריו כך שיתקבלו נכון ויובילו לטוב.