דפי קהילות לומדות- שמואל א

<<שופטים ^ שמואל ב>>

 

מקומו של המשכן בספר שמואל

שמואל א א' - ג'

פתיחתו של ספר שמואל מתמקדת במתרחש בבית ה', לאחר תקופה שלא עסקו בו. נעסוק בשאלת מקומם של הכהנים ובשינוי התודעתי המגיע בידי משפחת אלקנה ומחזיר את העמידה מול ה' לנחלת הכלל. שינוי יסודי זה יאפשר בהמשך את התיקון הלאומי שיבוא לידי ביטוי בספרנו, ממצב של כאוס למלכות המתוקנת של בית דוד.

 

היחס לארון ה' בספר שמואל

שמואל א ד' - ז'

העם שבוי בתפיסות אליליות, החודרות אליו מהעמים השכנים, ולכן הוא מייחס לארון ה' כוחות מאגיים עצמאיים. בתהליך ארוך, הנמשך כעשרים שנה, שמואל מביא את העם לחזרה בתשובה, הסרת העבודה הזרה, ותפיסה נכונה של עבודת ה'.

 

אתגר המלוכה בישראל

שמואל א ח' - י"ב

נראה שיש צורך במלך בשביל איחוד העם וניהול הממלכה אך מצד שני, ישנה סכנה שהעם והמלך יחשבו שהמלך מחליף את ההנהגה הרוחנית והעם לא יקח אחריות על מצבו הרוחני. שמואל מבהיר שהמצב הרוחני ישפיע על המצב המדיני. מלך טוב, המבין את כפיפותו לה', ובמקביל דואג לצרכי העם, יכול להוביל את העם לדרגה גבוהה ביותר הן מבחינה רוחנית והן מבחינה לאומית.

 

חטאי שאול

שמואל א ט"ו

מנפילתו של שאול ניתן ללמוד מהן התכונות הנדרשות ממנהיג של עם ישראל: ראשית - עליו להיות בעל יכולת מנהיגות, הובלה של העם, ולא להיות מובל ע"י העם. בנוסף לכך, עליו לכפוף את עצמו לרצון ה', ולשמוע בקולו גם בסיטואציות מורכבות.

 

עליית דוד והידרדרותו של שאול

שמואל א ט"ז - כ"ב

במקביל לעלייתו של דוד, שאול הולך ומידרדר, מבחינה מנהיגותית, מבחינה רוחנית ונפשית, ואף מבחינת יחסיו האישיים. ככל ששאול מנסה לפגוע בדוד, הוא משיג את ההפך. כל נסיון לערב אדם נוסף בפגיעה בדוד מביא את אותו אדם להביע תמיכה בדוד והתנגדות למעשי שאול. וכך, מעמדו של דוד הולך וגדל ושאול הולך ונחלש. 

 

מתי וכיצד תעבור המלוכה משאול לדוד?

שמואל א כ"ג - כ"ו

הסיטואציה שנוצרה, בה שאול עדיין מולך, ויחד עם זאת דוד כבר נמשח למלך, גרמה למורכבות גדולה. ה' לא הבהיר כיצד יתבצע המעבר בין שאול לדוד, ולכן דוד איננו בטוח מה מעמדו וכיצד עליו לנהוג. במהלך הדרך הוא לומד כי אמנם ה' איתו ומציל אותו מידיו של שאול, אך הוא לא יכול לפגוע בשאול. עליו לחכות למותו של שאול באופן טבעי, ורק לאחר מכן המלוכה תעבור לידיו מאת ה'. יחד עם זאת, דוד מתחיל לבנות את מעמדו הציבורי, ואף להושיע את ישראל מיד הפלשתים.

 

מותו של שאול

שמואל א, ל"א-שמואל ב, א'

מלחמתו האחרונה של שאול בפלשתים מהווה סיום טרגי למלכותו: המלך שנמשח על מנת להלחם בפלשתים, מת בקרב איתם. יחד עם זאת, יציאתו לקרב למרות הידיעה שימות בו, מהווה נקודה לזכות שאול שממשיך לעמוד בגבורה עד הסוף. התייחסות דוד למות שאול ממשיכה את הקו שלו: הוא מבהיר שהוא איננו רוצה במות שאול, ואפילו הורג את הנער העמלקי, והוא מקונן על שאול ועל יהונתן קינה המביעה את אהבתו ומטמיעה בתודעת העם ששאול היה גיבור מלחמה.