דפי קהילות לומדות- תרי עשר

<<יחזקאל ^ תהילים>>

 

פתיחה לספר הושע ונישואי הושע

הושע א' - ג'

תקופת נבואתו של הושע היא התקופה האחרונה של ממלכת ישראל, המתאפיינת בחוסר יציבות פוליטית, עד לחורבן הסופי. ספר הושע פותח במשל לנישואין עם אשת זנונים המסמלים את היחסים הבעייתיים בין ה' לישראל. בשיעור נעקוב אחר תהליך ההתרחקות בין האיש לאשה, ננסה לחוש את עצמת הכאב והנתק, ונראה כיצד הנביא מתאר את תהליך התיקון עד לארוסין מחודשים. 

 

התפוררות פנימית של ממלכת ישראל

הושע ד' - י'

ספר הושע מתאר את המצב הקשה בשנותיה האחרונות של ממלכת ישראל: ראשי העם עסוקים בזנות ובתככים, ומותירים את העם ללא שלטון וללא הכוונה. מתוך הריק שנוצר, נמשכים ישראל אל התאוות ואל תרבויות העמים האחרים, ושוכחים את ה' א-להיהם, עד שלא נותר במה לזהות אותם כישראל. 

 

סיום ספר הושע - תקווה לתיקון

הושע י"א - י"ד

במהלך ספר הושע, שמתאר רבות את עומק הניתוק של ישראל מה' ומעצמם, מעלה הושע גם את השורשים לתקווה ולתיקון: הרגשות החמים שנותרים לעד בבסיס הקשר שבין ה' לעמו; תקופת הריחוק בין ה' לעם, בה יוכל העם להיגמל מטעויותיהם ולהתעורר מחדש לדרישת ה'; וכמובן - אפשרות התשובה.

 

יום ה' בספר יואל

יואל א' - ד'

נבואתו של יואל פותחת בתיאור של מכת ארבה קשה, וממשיכה עם תיאורים של יום ה', אשר במהלכו יהיו אירועים חריגים (ליקוי מאורות, אסונות טבע ומלחמה קשה). מהו המסר שיואל מעביר לעם לגבי התרחשויות אלו?

 

נבואת עמוס - אשליית הביטחון והיציבות

עמוס

הנביא עמוס חי בתקופה של שפע ושגשוג בממלכות ישראל ויהודה. העם האמין בבטחון רב הן בכחו והן במעמדו הרוחני - והרשה לעצמו שאננות יתרה בנוגע ליציבותו. עמוס בא להוכיח את העם על מחשבותם ומעשיהם, ומנבא על  רעש אדמה גדול אשר יפריך את אשליית היציבות של הממלכה.

 

ישראל והעמים בנבואות עמוס ועובדיה

עמוס; עובדיה

עמוס מבהיר לעם שאין לזבחיהם ולעובדת היותם 'עם ה'' שום משמעות, ללא ביסוס של חברת צדק שרואה את החלשים ומגינה עליהם. כאשר החברה מתנהלת בחוסר צדק, משתווה העם במעמדו לשאר הגויים. כנגדו עומד עובדיה ומאזן את המשוואה: הבחירה בישראל עדיין שרירה וקיימת, במיוחד אל מול אדום, ולעתיד לבא ישראל יירשו את אדום.

 

חיים של חסד בנבואת מיכה ויונה

מיכה; יונה ג' - ד'

מיכה, החוזה לנגד עיניו בחורבנה של שומרון עקב שחיתות ושכחת ה', רואה תהליכים דומים גם בממלכת יהודה וקורא להם לשנות דרכיהם ולרדוף משפט וחסד במקום כסף כח וכבוד. הוא מתריע כי הפורענות הא-להית שנחתה על שומרון עלולה להגיע עד לירושלים עצמה ואף היא, בניגוד למחשבות העם, עלולה להחרב. האם הועילה תוכחתו של מיכה? ומה הקשר בין ספר מיכה לספר יונה שלפניו?

 

שאלת הצדק בנבואת נחום וחבקוק

נחום; חבקוק

נחום וחבקוק ניבאו בימיו של יאשיהו, בהם המעצמה האשורית מתחילה להיחלש, ובבל עומדת לעלות על במת ההיסטוריה. שניהם מתייחסים לשאלת הצדק האלוקי על רקע הצלחתן של המעצמות הגדולות (אשור ובבל), כיבושיהן האכזריים וניצחונן על ישראל. מהי התשובה שנותן כל אחד מהנביאים לשאלה זו? ומה משמעותה לדורות?

 

חגי וזכריה - איך נראית גאולה?

חגי; זכריה א' - ט'

חגי וזכריה מתנבאים לאחר תקופה ארוכה בה יושבים שבי ציון בארץ ללא התקדמות בבנייתה ובבניית בית המקדש, למרות שלשם כך עלו לארץ. הנביאים מתמודדים עם תחושותיהם של העם, בהם יאוש ואמונה מוטעית שאין העת והמצב הלאומי מתאימים לגאולה, ומעודדים את העם כי גם גאולה הבאה מתוך עוני ובצעדים קטנים היא גאולה ראויה, ובידם הדבר לפעול על מנת להשיג את יעדה המרכזי - השבת השכינה לציון.

 

מלאכי - סיום הנבואה

מלאכי

מלאכי מנבא  בתקופה בה בית המקדש השני כבר בנוי, אך יש קשיים רבים. בשיעור נראה כיצד הוא מלווה את העם בהתמודדויות ובשאלות המטרידות אותם, וכיצד הוא מכין אותם לקראת התקופה הבאה, בה לא תהיה נבואה: הצהרה ברורה על אהבת ה' לישראל; נטיעת ציפיה לגאולה העתידית בלבו של העם; והכוונה לשמירת הקשר עם ה' ע"י שמירת התורה והמצוות.