דפי קהילות לומדות - במדבר

<< ויקרא ^ דברים >>

 

סדר מחנה ישראל

במדבר ב'

החנייה של בני ישראל במדבר מסודרת סביב המשכן, בארבעה מחנות. כך, השכינה היא מרכזו של המחנה, וכל המחנות קרובים אליה באותה מידה. סדר מחנה ישראל הוא כסדרה של מרכבת השכינה. השכינה שורה במשכן, על הכרובים, ומחנה ישראל, המחולק לארבעה מחנות המסומלים ע"י חיות מסויימות, מלווה את השכינה במסעה בעולם.

 

בחירת הלויים ודחיית הבכורות

במדבר ג', ה' - י"ג

נעסוק בשאלה מדוע נדחו הבכורות ומדוע נבחרו הלויים לשרת בקודש. מתברר כי הבחירה לתפקיד הנהגתי משמעותי צריכה להיות מתוך התאמה לתפקיד ולא בשל מעמד טכני חיצוני כלשהו. הלויים קיבלו את תפקיד השירות בקודש לאחר שהוכיחו שהם ראויים לו. 

 

תלונות בני ישראל במדבר בשנה השניה 

במדבר י"א - י"ז

תלונות בני ישראל בפרקים אלה אינן מוצדקות, ומביעות מרידה בה', במנהיגות משה, ובמטרות המסע. על כן התגובות של ה' ומשה חריפות במיוחד. למרות זאת, הברית בין ה' לעם ישראל ממשיכה להתקיים, ומשה הוא זה שדואג לכך. גם כשעם ישראל מורד בה' בכל דרך אפשרית, הברית ממשיכה להתקיים.

 

מנהיגות יהושע וכלב בחטא המרגלים

במדבר י"ג, ל' - י"ד, י'

תפקידו של המנהיג המכניס את העם לארץ ישראל מורכב ממנהיגות מעשית צבאית ומנהיגות רוחנית, להמשך הנחלת התורה לעם. ה' בוחר ביהושע לתפקיד מורכב זה, דווקא מפני שהוא איש רוח, מפני שההובלה של עם ישראל צריכה להיות ממקום רוחני משמעותי, וההנהגה המעשית צריכה לבא מתוך ההנהגה הרוחנית.

 

בלעם - בין קוסם לנביא

במדבר כ"ב, ב' - כ"ג

פרשיית בלק ובלעם מלמדת את המסר המונותאיסטי של התורה: אין אפשרות להתנגד לרצון ה' באמצעות קסמים וכישופים. התורה מציעה לאדם את הנבואה - דבר ה' הישיר לאדם - במקום ניחוש והגדת עתידות. 

 

חטא בעל פעור

במדבר כ"ה

חטא בעל פעור קשור לסיפור בלק ובלעם, המנסים לפגוע בישראל. סיפור זה משתלב ביחידה העוסקת בהכנות לארץ: עם ישראל נתקל לראשונה בהתמודדות תרבותית עם העמים השכנים. הכישלון ילמד אותם שעליהם להיזהר בקשריהם עם העמים והשכנים ולהימנע מהיגררות אחר תרבותם ואמונתם. המאבק על אמונת ישראל מול העבודה הזרה, ידרוש מנהיגות חזקה.

 

שניים וחצי השבטים

במדבר ל"ב

נסקור את מקומם של שבטי עבר הירדן המזרחי מספר במדבר ועד ספר מלכים. משה חשש שמא גם שבטים נוספים לא ירצו להיכנס לארץ, וכן חשש מחוסר הגינות כלפי השבטים שצריכים להילחם בארץ כנען. למרות שחששות אלו נפתרו, בעיה נוספת התגלתה במשך השנים: ישיבת השבטים בעבר הירדן המזרחי הובילה לנתק ביניהם לבין העם היושב בחלק המערבי.