דפי קהילות לומדות- ישעיהו

<<מלכים ב ^ ירמיהו>>

 

פתיחה לישעיהו

ישעיהו א'; ישעיהו ו'

בשיעור נסקור את מבנה הספר ורעיונותיו המרכזיים ונעיין בפרק ו' - נראה שזו אינה בהכרח הנבואה הראשונה אך היא מיוחדת בגלל שישעיהו רואה את כבוד ה'. הנבואה נאמרה בשעה קשה לישראל כשמתברר שהצלחת עוזיהו גרמה למכשול רוחני: גאווה וחוסר הכרה בגדלות ה'. בעקבות זאת יש זעזוע בעולמות העליונים שיש לו השלכות בעולם התחתון: רעידת אדמה, הצטרעות עוזיהו, ובהמשך גם חורבן. למרות זאת, ישעיהו מנבא על התקווה – השארית שממנה יצמח העם מחדש.

 

נבואת ישעיהו על עליית אשור ומפלתה

ישעיהו ז' - י"א

לאחר שנים של תבוסות ומלחמות מסביב, ממלכת יהודה עומדת מול איום מידי של השתלטות מצד שכנותיה - ארם וישראל - בניסיון לצרף אותה לקואליציה כנגד אשור המתעצמת. אחז פונה לאשור לעזרה, ובכך מביא על ישראל את הכיבוש האשורי. אל מול האיום עומד ישעיהו ומנסה להוביל את העם בדרך חדשה ומאתגרת - בטחון ואמונה בה' על פני בריתות פוליטיות עם עמים שונים. ישעיהו חוזר ומבטיח לעם שאם רק יאמינו וישבו בשקט אל מול האיומים, יראו בישועת ה' ויזכו לגאולת השארית.

 

משא בבל

ישעיהו י"ג - י"ד

בשיעור נעסוק במשא בבל, בו מנבא ישעיהו על השפלת גאוותם של שליטי המעצמות הרודניים ביום ה'. הגאווה מביאה את האדם לפגיעה באנשים אחרים, לחוסר מוסריות, ולריחוק מה'. ביום ה', ביום בו תתגלה מלכות ה' על העולם, לא יהיה עוד מקום לגאוותו של האדם. 

 

משאות הגויים בישעיהו

ישעיהו י"ג - כ"ג

יחידת המשאות של ישעיהו נוגעת בגורלם של עמים רבים - קרובים ורחוקים - לרובם מנבא ישעיהו חורבן ומפלה. נראה כי לכל משא מסרים מדויקים משלו הנוגעים לעם ולזמן עליהם הוא נאמר, אך מכלול המשאות נושא עקרונות משותפים אותם הדגיש ישעיהו גם בפרקיו הקודמים - התעצמות האימפריה האשורית ומסעות כיבושיה, שפלות האדם וגאוותו אל מול כחו של ה' השולט בכל, והדגשת הישועה הפלאית המובטחת לשארית יהודה וירושלים.

 

שירי ישועה

ישעיהו כ"ב; ישעיהו כ"ד - כ"ז

פרקים כ"ד-כ"ז מתארים את הפורענות הקשה אשר תבוא על הארץ ותקדם את העולם לקראת הגאולה. בין קטעי הנבואה משולבים קטעי שירה קצרים, המבטאים הודיה לה' והכרה בגדולתו. מהי התקופה עליה מדברות נבואות אלה? ומה משמעות השילוב בין קטעי הנבואה לקטעי השירה?

 

ההישענות על מצרים

ישעיהו ל' - ל"א

בשיעור זה נלמד על הבעייתיות בהישענות על מצרים לעזרה. נראה כי יש בכך בעיה מהותית, ראשית - מצד היפוך הברית שנכרתה עם ישראל על ידי הוצאתם משם, ושנית - מצד העדפת הביטחון והישועה של כח צבאי ארצי על פני ישועת ה'. בנוסף לבעיות מהותיות אלו עומדת הטעות המעשית שבהסתמכות על המצרים, הידועים בחוסר הנאמנות שלהם לחוסים בצלם. 

 

מפלת אדום וגאולת ישראל

ישעיהו ל"ד - ל"ה

מפלת אדום, המתוארת בפרק ל"ד בצורה קשה ביותר, הינה סמל למאבק של ה' בכל העמים אשר פגעו בעם ישראל במהלך ההיסטוריה. לאחר מפלת העמים האלה, תוכל לצמוח גאולת עם ישראל, אשר מתוארת בפרק ל"ה בתמונות עליזות: פריחת המדבר; ריפוי מומים; קיבוץ גלויות בשמחה. בשיעור נראה מהי משמעות השינויים הללו, וכיצד הם מתגשמים בזמן הגאולה, בימינו.

 

השתדלות חזקיהו מול האיום האשורי

ישעיהו ל"ו - ל"ט

חזקיהו המלך קבל לידיו ממלכה חוטאת ומושחתת בתקופה של תמורות משמעותיות במרחב הפוליטי. חזקיהו משתדל ככל יכולתו להיות המלך שיציל את העם מן הסכנה האורבת להם, ולשם כך פועל בכמה מישורים: מהפכה חברתית ודתית; תפילה ובטחון בכוחו של ה' להציל; ובמקביל לכך השתדלות מדינית - ביטחונית.  במה יצליח חזקיהו ובמה יכשל? ומה חושב ישעיהו על מעשיו של חזקיהו?

 

הגאולה וההכרה בגדולת ה'

ישעיהו מ' - מ"ו

נבואות הנחמה נותנות פרספקטיבה רחבה על המהלך האלוקי הגדול של ההיסטוריה, כמוביל להכרה בה'. הבחירה בעם ישראל, וכל האירועים שיתרחשו לעם ישראל במהלך ההיסטוריה, במיוחד לקראת הגאולה, יהוו עדות על קיומו של ה' וגדולתו. הנביא מתאר את בריאת העולם, את השינויים שה' עושה בטבע ובהיסטוריה ואף לועג לאלילים כחלק מהמהלך הגדול של הכרה בכוחו של ה'.

 

נצחיות הקשר בין ישראל לה'

ישעיהו מ"ח - נ'

בשיעור נראה כי הנביא מדגיש לעם שהקשר שלהם עם ה' מהותי יותר מכל חטא, לא ינתק ולא ישכח לעולם, הן בשל שם ה' הנקרא עליהם, והן מכח הברית שכרתו עמו בסיני. מכח זה קורא הנביא לעם להבין כי מעשיהם בלבד הם המרחיקים אותם מה', וכאשר המציאות ההיסטורית נותנת להם הזדמנות לעלות לארץ, נדרש מהם לגלות אמונה בישועה, לפעול למענה ולשוב אל ה' ציונה.

 

עבד ה'

ישעיהו נ"ב, י"ג - נ"ג

בפרקים נ"ב-נ"ג הנביא מתאר את עבד ה' כסובל ומתייסר על לא עוול בכפו, אך לבסוף הוא זוכה לישועה. בשיעור נעיין בשאלת הייסורים וננסה לבחון מיהו עבד ה' ומה משמעות הנבואה לדורות.

 

תשובה וגאולה

ישעיהו נ"ה, ו' - ט'; ישעיהו נ"ח - נ"ט

בחלק האחרון של נבואות הנחמה, ישעיהו מבהיר כי הגאולה כרוכה בתיקון משמעותי של מעשי העם ושל התודעה שלהם. על מנת לזכות בגאולה לא מספיק להתפלל ולצום. העוונות מונעים את הישועה מהעם, ונדרשת תשובה על מנת להשיגה. בשיעור נכיר שלוש דרכים של תשובה, ונראה כי אם העם לא יהיה מסוגל לשוב בתשובה בעצמו, ה' יפתח בצעד הראשון, יסיר את המחיצות ויאפשר לעם לשוב אליו בדעה צלולה, ובכך תתאפשר הגאולה אפילו מתוך המצב בחשוך ביותר.

 

סיום ספר ישעיהו

ישעיהו ס"ה - ס"ו

בשיעור נעיין בשני הפרקים האחרונים של ספר ישעיהו ונראה כי הם משקפים נושאים מרכזיים בספר ישעיהו (גדולת ה'; השארית; ישועה; אוניברסליות; תוכחה; ועוד). מתוך עיון ברצף הנושאים ננסה לראות כיצד מסכמים פרקים אלה את המסר המרכזי של ספר ישעיהו.